دانشگاه ها بسته هاي وارداتي علوم انساني را تدريس مي كنند
عباسی مهر با اشاره به اين كه ما باید با قالب ها و در چهارچوب های اسلامی خود تولید فکر کنیم و اين تولید در راستای منافع دیگران و سکولاریزه کردن جامعه نباشد، گفت: براي رسيدن به اين هدف دانشجوی علوم انسانی ما بايد مسلط به علوم اسلامی جدید و تشنه علم باشد تا بتواند مقالات و پایان نامهاش را در راستای اهداف ایران اسلامی تهیه کند، سازمانها و ارگانهایی هم که به شدت نیازمند خوراک علوم انسانی هستند خواستهها و توقعات خود را از دانشگاه بخواهند نه این که دانشجویان علوم انسانی روز به روز گوشه گیرتر شوند.
امروز وقتی حرف از اسلامی شدن دانشگاه به میان می آید منظور این است که برویم به سمت فلسفه اسلامی و با رويكردي نو فلسفه غرب را تعقيب كنيم تا بتوانیم با استفاده از نرم افزار آنها در پرتو اندیشه های اسلامی به مکتب جامع فکری برسیم. درباره علوم سیاسی هم وضعيت اين گونه است. امروز اندیشه های سیاسی چهره های برجسته قرن مثل سید جمال الدین اسد آبادی در دانشگاه های ما در حال خاک خوردن است اما ما با ولع به دنبال فلسفه و تعریف تکراری دو سده اخیر غرب می رویم. از اين رو است كه چهره هایی مثل مدرس و حضرت امام خمینی هنوز به طور کامل کنکاش نشدهاند.
متأسفانه فرهنگي که امروز در دانشگاه های ما شکل گرفته دانشجویان علوم انسانی ما را روز به روز در ورطه رفتارهاي لیبرالي فرو مي برد. این اشكال هم به وزارت علوم و مجموعه های آموزش عالی کشور برمي گردد كه دغدغه جدي پايه ريزي علوم و دانش بر مبنا و مدار فرهنگ اسلامي را ندارند.
مهدي عباسي مهر دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در گفت وگو با مأوا، درباره بهره گيري از دروس و کتب دینی هم سو با اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: جوان امروز ايراني به شدت تشنه معارف است، معارفی که بتواند او را در عصر پست مدرن و فرا مدرن به سرمنزل مقصود برساند. از اين رو است كه باید توجه کنیم چه مؤلفه هايي را به عنوان خوراک ذهني دانشجو و دانشگاه تعيين مي كنيم. همچنان كه شاهديم رسانه ها و علوم انسانی متأثر از غرب به جد در پي سيطره بر اندیشه ها و فرهنگ تمام طبقات جامعه هستند علوم انسانی و فرهنگ اسلامی ما نيز پاسخگوی نیازها بر مبناي مقتضيات زمان باشد تا بتواند آن را جبران کند.
وي تأکید کرد: اگر ما به این ظرايف توجه نکنیم و ذهنمان را به تئوري هاي سطحي محدود كنیم به یکسری کتاب و سطحیات نتیجهاش همان چیزی میشود که امروز در دانشگاه ها و علوم انسانی شاهدش هستیم.
امروز وقتی حرف از اسلامی شدن دانشگاه به میان می آید منظور این است که برویم به سمت فلسفه اسلامی و با رويكردي نو فلسفه غرب را تعقيب كنيم تا بتوانیم با استفاده از نرم افزار آنها در پرتو اندیشه های اسلامی به مکتب جامع فکری برسیم. درباره علوم سیاسی هم وضعيت اين گونه است. امروز اندیشه های سیاسی چهره های برجسته قرن مثل سید جمال الدین اسد آبادی در دانشگاه های ما در حال خاک خوردن است اما ما با ولع به دنبال فلسفه و تعریف تکراری دو سده اخیر غرب می رویم. از اين رو است كه چهره هایی مثل مدرس و حضرت امام خمینی هنوز به طور کامل کنکاش نشدهاند.
عباسی مهر با اشاره به اين كه ما باید با قالب ها و در چهارچوب های اسلامی خود تولید فکر کنیم و اين تولید در راستای منافع دیگران و سکولاریزه کردن جامعه نباشد، گفت: براي رسيدن به اين هدف دانشجوی علوم انسانی ما بايد مسلط به علوم اسلامی جدید و تشنه علم باشد تا بتواند مقالات و پایان نامهاش را در راستای اهداف ایران اسلامی تهیه کند، سازمانها و ارگانهایی هم که به شدت نیازمند خوراک علوم انسانی هستند خواستهها و توقعات خود را از دانشگاه بخواهند نه این که دانشجویان علوم انسانی روز به روز گوشه گیرتر شوند.
وي افزود: امروز می بینیم پستهای کلیدی فرهنگی کشور دست كارشناسان مهندسي و متخصصان فني است كه نشان مي دهد صاحبنظران رشته علوم انسانی هنوز به طور جدي به جامعه و مناسبات آن وارد نشده اند مسألهاي كه بسيار آسيب زا است و پایه های جامعه را متزلزل می کند. در اين راستا اسلامی شدن دانشگاه ها حرفي بسیار جدی و کلی است و برای پیاده کردن برنامه هاي مرتبط با آن نیازمند کار فکری عمیق و عملياتي کردن سندها هستيم.
عباسی مهر در ادامه به نقش مهم اساتید در اسلامی شدن دانشگاه ها پرداخت و گفت: بعضی از اساتید و نخبگان علوم انسانی ما از فارغ التحصیلان غرب هستند و در ايجاد جنبش نرم افزاري در چارچوب هاي فرهنگ اسلامي با آگاهي از آنچه كه در غرب مي گذرد بسيار نقش كليدي دارند. از سوي ديگر بعضی از مراکز علمی ما ترکیبی از حوزه و دانشگاه هستند و اهداف والای اسلامی در چهارچوب نرم افزار بسیار قدرتمند آکادمیک را مي توانند فراهم كنند که نتیجه آن تربيت فارغ التحصیلاني كارآمد برای جامعه است. در اين راه اساتید ما می توانند از تجربه نرم افزاری يا اندیشه محور استفاده کنند. ترکیب این دو در پديداري جنبش نرم افزاری در حوزه علوم انسانی و سایر عرصه ها در دانشگاه می تواند مولد اسلامی شدن دانشگاه ها باشد و ما را به اهدافمان در اين زمينه نزديك كند.
وي به نقش مهم دولت در این زمينه اشاره كرد و گفت: بسیاری از تصمیم گیری ها در حوزه مهندسي فرهنگ اسلامي به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر می گردد و شخص آقای رئیس جمهور هم رياست شورا را برعهده دارد. طبیعتاً حمایت جدی دولت در كنار اعمال نظرات کارشناسی عمیق چهره هایی نظير شخص آقای جوادی آملی و ديگران كه شناخت کامل از اسلامی شدن دانشگاه ها دارند می تواند بسیار مؤثر باشد اما اگر اين مهم به افرادي سپرده شود که شناختی نسبت به آن ندارند مسأله لوث مي شود.
عباسی مهر افزود: دولت می تواند حمایت سخت افزاری خوبي از اين ضرورت مهم داشته باشد، همچنان كه مجلس و قوه قضائیه نقش كليدي دارند چرا که امروز مصوبات مجلس و کاستی های دستگاه قضایی کشور متأثر از ضعف هاي ما در علوم انسانی است.
وی درباره جايگاه دانشجویان در طراحي مهندسي فرهنگ اسلامي گفت: موضوع مذكور بستگی به اين دارد که چه کسی رهبری و حرکت راهبردی را به دست می گیرد، اگر دانشجو توجیه شود سرعت و پويايي این حرکت بسیار زیاد می شود. در اين راستا بايد با برگزاري سلسله جلساتي ابعاد و وجوه مختلف بحث برای دانشجویان کاملاً شفاف شود تا آن ها بدانند که از چه رو باید وارد این عرصه شوند. از سوي ديگر فارغ التحصیلان علوم انسانی ما هم بپذیرند که نیازمند اصلاح ساختاری در رشته ها هستند. اگر این موضوع توجیه و شفاف شود دانشجویان صد در صد حمایت خواهند کرد كه نتیجه اش انقلاب دیگری در تولید علم در کشور خواهد شد.
منابع خبری :
نمي دانستم علاوه بر شب نامه حرف هاي خوب هم بلدي خب ديه چي بالام
————————————————————-
این قدر تهمت ناروا نزنید. بنده خیلی مونده که مثل شما بشم
از مطالب زیبای وبلاگتون استفاده بردم.
با آرزوی موفقیت برای شما
از طرف یک معلم
با این حرفا خیلی مونده که جایگاه واقعی علوم انسانی در جامعه نهادینه بشه
سلام
مطلب خوبی بود تو روزنامه مطالعه کردم
منتظر مطالب جدیدتون هستم
در ضمن لینک شدید