دانشجویان شاخصه‌های «نماینده تراز» را معرفی کنند

مهدی عباسی مهر مدیر کل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: دانشجویان باید شاخص‌های نماینده مجلس را تبیین کنند و اعلام کنند مهم‌ترین چیزی که در انتخاب افراد اهمیت دارد تخصص محوری است.
اشتراک گذاری
۰۹ اسفند ۱۴۰۲
303 بازدید
منبع : خبرگزاری فارس
کد مطلب : 2046
گروه سیاسی خبرگزاری فارس: چند روزی به انتخابات امسال بیشتر باقی نمانده است، تشکل های دانشجویی برنامه های مختلفی را در جهت افزایش مشارکت در انتخابات برگزار کرده اند. تعدادی از تشکل‌ها قصد دارند لیست های انتخاباتی معرفی کنند و تعدادی دیگ در پی تبیین شاخصه های نماینده اصلح هستند. بر همین اساس، جهت بررسی فعالیت تشکل های دانشجویی گفتگویی با مهدی عباسی مهر مدیر کل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفتگویی داشته ایم که در ادامه به جزئیات آن پرداخته ایم. فارس: قبل از اینکه وارد بحث راجع به فضای فعلی تشکل های دانشگاهی شویم، تحلیل خود را راجع به فضای فعلی سیاسی کشور و جامعه بفرمایید؟در ابتدا تحلیلی از فضای کلی جامعه را می‌دهم چون اگر می‌خواهیم فضای سیاسی را بررسی کنیم در وهله اول باید فضای جامعه را بررسی کرد. اینکه بخواهیم شرایط زمانی مختلف را از لحاظ سیاسی بررسی کنیم کار درستی نیست چون در هر دوره زمانی تصمیمات و اتفاقاتی می‌افتد که بنا به اقتضای آن دوره است.نسلی که امروز در مورد آن در دانشگاه‌ها صحبت می‌کنیم با نسل ۱۰ سال گذشته تفاوت‌های زیادی دارد، مفهوم آن دوره در رسانه چیز دیگری بود و مفهوم امروز نیز تفاوت‌های زیادی دارد، شرایط دولت‌های مستقر و گفتمان آن دولت‌ها جز عوامل موثر در این بررسی ها است.ما الان داریم در مورد شرایطی صحبت می‌کنیم که اگر بخواهیم بعد بین المللی آن را بررسی کنیم در طوفان الاقصی‌ و‌ جنگ تمام عیار در غزه قرار دهیم، زمان زیادی از حادثه کرمان نگذشته است،‌ در کدام دوره سیاسی نزدیک انتخابات این همه اتفاقات مهم افتاده است؟ پس جمهوری اسلامی دیروز با جمهوری اسلامی امروز تفاوت زیادی دارد.
با همه این اوصاف شما در نظر بگیرید که در شرایط فرهنگی جامعه نیز با رخدادهایی طرف هستیم که در نوع خود جدید بوده اند، برای نسل نو نیز اتفاقات سال گذشته جدید بوده اند. دانشگاهی که امروز مدیریت می‌شود با دانشگاه چند سال گذشته تفاوت زیادی دارد. بالاخره نظام فکری امروز جامعه متاثر از این اتفاقات است و بدون بررسی این حوادث نمی‌شود جامعه را بررسی کرد.در سال‌های گذشته خواسته‌های مردم در جامعه بیشتر جنبه عمومی داشت ولی در حال حاضر خواسته‌ها و مطالبات بیشتر جنبه فردی و شخصی دارد و افراد پیگیر حقوق و مطالبات شخصی خود هستند. مثلاً در دوران دانشجویی ما اگر کسی به دنبال عقل معیشت یا آینده شغلی خود بود بسیار مضموم بود اما در دوره فعلی به صورت یک پیش فرض درآمده است که اگر به دنبال این موضوع نباشم آینده خود را از دست خواهم داد. البته نه آن چیزی که ما آن موقع دنبال می‌کردیم ارزش بود و نه آن چیزی که فعالین فعلی دنبال می‌کنند ضد ارزش است و این قیاس برای این است که نشان دهیم نوع نگاه‌ها عوض شده است.

اصل دغدغه مندی نباید فراموش شود

آن چیزی که مورد تاکید من است که اگر همه این موارد عوض شد باید آن موارد ثابت بماند و یکی از این موارد دغدغه مندی است. یعنی اینکه هر اتفاقی در جامعه ما بیفتد و ذائقه جامعه و ما عوض شد اصل دغدغه مندی و آرمان خواهی اصل ثابت جامعه و دانشجویان است. مخصوصاً در دوره کرونا که همه ما را فرد گراتر کرد و از آن کثرت اجتماعی فاصله گرفتیم، مثلاً ما تصور کردیم که اگر فرضا چند ماه نماز جمعه تعطیل شد اتفاق خاصی در جامعه نیفتاد در بقیه امور اجتماعی و دینی نیز همینطور است، ما به این نگاه می‌رسیم پس کار تشکیلاتی و دانشجویی نیز در بقیه مراحل از دیدگاه ما نادیده گرفته می‌شود. در بقیه مسائل مثل حل مشکلات اساسی کشور، مماس شدن با مسائل نیز دانشگاه و دانشجویان به فکر خودشان هستند.
وقتی اولویت‌ها را در جامعه به راستی تشخیص ندهیم نظام مسائل و بررسی آن‌ها می‌شود مسائلی که در دهه ۷۰ برای ما موضوعیت داشت، اگر با یک فعال دانشجویی صحبت کنید می‌گوید بازگشت به عقب داشته‌ایم، یعنی اگر در زمانی حرف از تمدن ها و نفوذ جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر می‌زدیم امروز درگیر مسائل خودمان شده‌ایم.این مسائل تبدیل به فرهنگ می‌شود و بعضی وقت‌ها فعالین دانشجویی به این فکر می‌کنند که چرا درگیر مسائل بین‌الملل و جهان اسلام باشند تمرکز من فقط بر داخل کشور و بررسی فلان لایحه باشد. نسل دهه ۹۰ دانشجویی متاثر از این فاکتورها و پارامترها است.
این مسائل را که کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم تشکلی که در مسائل مختلف شمولیت داشته است و در همه جبهه‌ها اثرگذاری داشته است، به شدت تحت تاثیر، واکنشی و نقطه‌ای می‌شود‌ و به فضای آوانگارد معروف شده‌ایم، یعنی منتظریم یک اتفاقی بیافتد و بلافاصله واکنش نشان می‌دهیم.باید بجنگیم تا از گفتمان‌های اصیل انقلاب اسلامی محافظت کنیمبعضی وقت‌ها اصل مبارزه برای ما اهمیت دارد و پیروزی در آن مسئله نیست، مختصات را که کنار هم بگذاریم می‌بینیم که باید در حوزه اقتصادی اجتماعی و سیاسی باید بجنگیم تا از گفتمان‌های اصیل انقلاب اسلامی محافظت کنیم.
یک فرد سیاسی در گذشته اعلام کرد که دوره حرف سیاسی زدن تمام شده است و باید فقط ساخت و ساز کنیم. خوب بعد از این همه سال چه شد؟‌ مسائل کشور حل شد یا فقط مردم را درگیر کردیم. جامعه را از فکر و اندیشه دور کردند و اعلام کردند که فقط کار کنید و پول در بیارید.برای رفاه‌های مادی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، یعنی اگر ما دیر به شرایط رفاهی برسیم عده ای صدایشان در می‌آید که چرا اینجور شده است، اگر روزی کسی در این جامعه حرف مبنایی و فکری نزند عقبه راهبردی مان هر روز رقیق و رقیق‌تر خواهد شد.سوال مشخصی که دارم این است که آن مادری که در غزه چند فرزند خود را از دست می‌دهد و بلافاصله اعلام می‌کند همه فرزندانم فدای اسلام و غذا و فلسطین است، این حرف‌هایش با چه معیار مادی در فضای خاص جبهه انقلاب قابل سنجش و تحلیل است؟ فارس: نظر شما راجع به جنبش دانشجویی فعلی چیست و نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟بزرگترین جنایت در حق نسل جوان امروز این است که بیایم و دوره خود را دوره عالی و ایده آل نشان دهم، و فعالیت جنبش دانشجویی فعلی را زیر سوال ببریم چون لزوماً نسخه‌هایی که در دوره خودمان به کار رفته ممکن است با دوره‌های فعلی تفاوت زیادی داشته باشد پس نباید نسخه یکسان برای همه تجویز کرد.کاری که در دوره خودم کرده‌ام از کجا معلوم است که در دوره فعلی قابل انجام باشد و دوم آن است که اگر درست بوده شاید در اقتضائات محلی من قابل اجرا بوده است و سوم اینکه امکانش هست هیچ کدام از این مدل‌ها در فضای امروز جمعه و دانشجویی ما قابل اجرا نباشد.

ادوار جنبش دانشجویی می‌توانند از لحاظ مبنایی کمک زیادی به دانشجویان فعلی داشته باشند

محیط جدید صاحب فکر و اندیشه است و نمی‌توان به آن نسخه‌های دیگری تجویز کرد، ادوار نیز می‌توانند از لحاظ مبنایی کمک زیادی به دانشجویان فعلی داشته باشند و آزاد اندیشی و دفاع منطقی از انقلاب اسلامی را ترویج دهند.اگر امروز می‌خواهیم از انقلاب اسلامی دفاع کنیم صرفا نباید معطوف به دفاع کارکردی باشد و اگر اینگونه باشد در حق جمهوری ظلم کرده ایم چون علاوه بر آن باید دفاع مبنایی و‌ گفتمانی هم‌ صورت بگیرد.مدافع منطق، گفتمان‌ واندیشه جمهوری اسلامی هستیماگر ما در دوران دانشگاه از جمهوری اسلامی دفاع می‌کردیم فقط به خاطر کارکرد نبوده است بلکه ما مدافع نگاه، منطق و گفتمان‌و اندیشه جمهوری اسلامی هم بوده‌ایم. ما گاهاً نقدهایی هم داریم ولی با وجود همه این نقدها معتقدیم چون ذات جمهوری اسلامی درست است پس بقیه مسائل نیز قابل اصلاح است.
من با افتخار از امروز جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم، یک موقع می‌گویید از عملکرد جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم که خوشا به سعادتتون. یک موقع می‌گویید از منطق جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم که خیلی بهتر است. اصل جهاد تبیین برای دفاع از جمهوری اسلامی است و نباید این دفاع صرفاً معطوف به عدد و آمار باشد. انقلاب اسلامی فکر و اندیشه الهام بخش است. امروز موضوعی که جنبش دانشجویی و کنشگر سیاسی ازش غفلت می کند این بعد و نگاه به جمهوری اسلامی است.جمهوری اسلامی در حوزه نظامی دستاوردهای زیادی داشته است، ولی بعضی ها که فقط به دنبال سوال کردن و چرایی هستند دستاوردهای موفق نظامی را فیک می‌دانند، اگر فقط در عرصه سوال کردن و چرایی بمانیم از مسائل روز عقب می‌مانیم.بعضی‌ها می‌گویند به برادرانم پیشنهاد می‌کنم بی‌سیم‌هایشان را خاموش کنند، خاموش کنند که چه شود؟ خاموش کنند تا رابطه و ارتباط فرمانده با نیروها قطع شود تا به مسیر اشتباهی بروند. با این کارها اصل تمرد را تشدید می‌کنند. اگر امام را به عنوان صاحب فکر و اندیشه بدانیم که نباید چنین رفتاری کنیم.‌ این فرد متوجه از کجای تاریخ ایستاده و چه حرف‌هایی می‌زند.همه دنیا می‌دانند که جمهوری اسلامی یقه رژیم صهیونیستی را گرفته است و این رژیم به نفس نفس زدن رسیده است و این شبهه ها در مردم تاثیری ندارد. امام خمینی به خاطر این حرف که فرمودند هرچی می‌کشیم از آمریکا و رژیم صهیونیستی است، تبعید شدند ولی بر سر حرف و فکر خود استوار ماندند و موجب پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

عده‌ای به دنبال این هستند که هسته سخت افراد مذهبی را نا امید کنند

فارس: دستاوردهای انقلاب اسلامی چه تاثیری بر جبهه مقاومت و کشورهای دیگر داشته است؟هرجا مبارزه با شرک و کفر هست جمهوری اسلامی نیز هست با همین منطق است که سید حسن نصرالله در لبنان حشد شعبی در عراق مقاومت در سوریه، مقاومت در پاکستان و یمن شکل گرفته و از منطق و فکر الهام بخش امام نشات گرفته است.حتی اگر جمهوری اسلامی در بعضی مواقع ورود نکند مقاومت در کشورهای دیگر کار خود را می‌کند. حالا شما این جریان پیشران و محرک در همه جا فعال است را نمی‌شود نادیده گرفت. بعضی وقتا به طنز می‌گوییم بسیج لندن بسیج پاریس، ولی این حرف ها واقعی است و منظورمان از این حرفا مبنا اندیشه و منطق جمهوری اسلامی ایران است که در این کشورها نشات گرفته است.عده‌ای هستند که به دنبال این هستند که هسته سخت افراد مذهبی در جامعه را ناامید کنند و شبهاتی را مطرح نمی‌کنند تا ذهن مذهبی ها را درگیر کنند. همه این حرفا را زدم تا بگویم نقض کردن فعالان دانشجویی اشتباه است.

باید درصد مشارکت جامعه دانشگاهی را در انتخابات بالا ببریم

ما باید در حوزه بین الملل کنش‌های فعال‌تری داشته باشیم مثلاً بعد از طوفان الاقصی باید بررسی کنیم که چقدر به تبیین بزرگی این عملیات بزرگ پرداختیم، البته من همیشه از فعالیت‌های مثبت جنبش دانشجویی فعلی تعریف کرده‌ام و معتقدم در دوران اخیر فعالیت‌های مثبت زیادی کرده است.سنجش من برای اینکه تعیین کنم چقدر موفق بوده‌ایم این است که اگر حرکتی در دانشگاه انجام دهیم تعداد قابل توجهی از دانشجویان با ما همراه شوند، حتی خیلی از کنش‌های ما معطوف به این است که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و این درست نیست.اگر قبول کنیم سنگر اصلی ما دانشگاه است و باید در این زمینه تلاش خود را بکنیم، صبح و شب تلاش خود را در خود دانشگاه انجام خواهیم داد و با این کار مسئله مشارکت نیز حل می‌شود. ما باید درصد مشارکت جامعه دانشگاهی را در انتخابات بالا ببریم.

فعالان دانشجویی علاوه بر انتقاد راهکار ارائه دهند

در دانشگاه خیلی از افراد هستند که شاید ظاهرشان با ما فرق داشته باشد ولی قطعاً حرف‌های منطقی را گوش می‌دهند. فعالان دانشجویی باید با دانشگاه آشتی کنند و با استاد دانشجو حرف بزنند‌ و نباید وسیله ناچسب آزاد اندیشی نام بگیرند، در دانشگاه و در اتفاقات سال گذشته همه خط قرمزها شکسته شد و در گفتگوهای آزاد اندیشی دیگر نباید ترسی داشته باشیم. باید برای نسل جدید نوآوری و کار جدید کرد، بعضی جاها دانشجویان مسیرش را پیدا کردند نمونه‌اش راهیان پیشرفت است، بعضاً باید جلسات گفتگو با مخالفان اندیشه خود بگذاریم.خیلی خوب است که دانشجویان انتقادات خود را به طرق مختلف بیان می‌کنند، ولی باید توجه کنند آنجا که انتقاد می‌کنند تازه اول و شروع کار است و باید راهکارهای خود را ارائه دهند و تبدیل به مطالبه شود تا جزو اولویت‌های کشور قرار گیرد.بعضی مسائل نباید صرفاً مطالبه شود و باید برای آن راهکار پیدا کرد چون مدیران آینده از بین همین دانشجویان و فعالان دانشجویی انتخاب می‌شوند، اگر این دانشجویان آرمان خواه‌تر باشند طبیعتاً کشور نیز آرمان‌خواه‌تر خواهد شد و شأن دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی صرفاً سوال و مطالبه نیست.
اگر امروز بخواهم چند اولویت را برای دانشجویان تعیین کنم اول از همه اصل کار تشکیلاتی به عنوان یک اولویت برای انسان سازی است به عنوان یک تشکل باید کادرسازی کنیم. حیطه کار تشکیلاتی از اعضای شورای مرکزی تشکل شروع می‌شود بعد به نیروهای مذهبی می‌رسد و سپس شامل همه بدنه دانشگاه خواهد شد.دانشگاه امروز ما نیاز به تامل کردن و مسئله محور بودن دارد و نمی‌توانیم از کنار مسائل دانشگاه به راحتی عبور کنیم. به عنوان کسی که دو دهه است در حوزه دانشگاه فعالیت می‌کنم قطعاً می‌گویم وضعیت فعلی دانشگاه‌ها از وضع عمومی جامعه جلوتر است.هر مطلب و صحبتی که آرمان را در دل دانشجویان بکشد و دغدغه‌مندی را از بین ببرد قطعاً پیام شیطان و دشمن است. اگر در تریبون‌های رسمی آرمان خواهی را به عنوان ارزش ذاتی مکرراً پیگیری کنیم قطعاً مردم نیز به همچین کارهایی رغبت پیدا خواهند کرد. اگر فرضا مکرراً در مورد عدالت علی(ع) صحبت کنیم مردم نیز از این امر استقبال خواهند کرد.

دانشجویان باید علم گفتگو محوری را در دانشگاه‌ها بلند کنند

ضریب نفوذ دانشجویان و اساتید در جامعه واقعاً بالا و تاثیرگذار است و می‌توانند در همه موارد تاثیرگذاری خود را داشته باشند. در فضای دانشگاه می‌توانند مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهند از زمینه‌های گفتگو برای مباحث فکری که اثر وضعی بر انتخابات می‌گذارد تا بسیاری از فعالیت‌هایی که می‌تواند در کف دانشگاه اتفاق بیفتد.ولی این فعالیت‌ها باید بازتاب پیدا کنند و جنبه عمومی در فضای دانشگاه داشته باشد تا بقیه نیز به فعالیت تشویق شوند به شرطی که اصل گفتگو در این فعالیت ها حاکم شود.در این گفتگوها باید دانشگاه از صدا و سیما جلوتر باشند و علم گفتگو محوری را در دانشگاه‌ها بلند کند چون دانشگاه مرکز فکر و تربیت نیرو است. در این شرایط من تشکل دانشجویی باید فعالیت‌هایی داشته باشم و می‌توان بر فضای فعلی آن ها را حاکم کرد.

هیچ اشکالی ندارد که تشکل دانشجویی بخواهد لیست معرفی کند

دانشجویان باید شاخص‌های نماینده مجلس را تبیین کنند و اعلام کنند مهم‌ترین چیزی که اهمیت دارد تخصص محوری است. فعالیت تشکل‌های دانشجویی حتی می‌توانند افراد دارای صلاحیت را معرفی کند. چطور می‌شود فلان بازیگر و سلبریتی از کسی حمایت کند ولی جریان و جنبش دانشجویی این اجازه نداشته باشند از کاندیدای دارای صلاحیت و تخصص حمایت کند؟ ولی این انتخاب باید با شاخصه‌ها مطابقت داشته باشد.هیچ اشکالی ندارد که تشکل دانشجویی بخواهد لیست معرفی کند و یا حتی فقط چند نفر را واجد شرایط نمایندگی مجلس معرفی کند. اگر منطقی و درست این کار انجام شود هیچ ایرادی ندارد.شبهه می‌کنند که این مجلس، مجلس گروه خاص است. حداقل در ۱۵ سال اخیر آیا سلایق مختلف به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور نداشتند؟‌ آیا دوره‌ای در مجلس بوده است که فرضا گروهی بگویند نماینده تفکر ما در این مجلس حضور ندارد؟ قطعاً اینطور نبوده است.

اتفاقات پارسال موتور شتاب دهنده برای تعالی دانشگاه و تشکل های دانشجویی بود

بعضی جریانات نباید فکر کنند که حافظه جامعه ضعیف است یا این موارد را تحلیل نمی‌کند. اگر این فضا خوب بوده خب شخصی که انتقاد می‌کند نیز قطعاً خودش و گروهش نیز زمانی نماینده مجلس بودند، اگر بد بوده آن زمان نیز باید انتقاد می‌کرد.ما در ذهن خود و جامعه مجلس را مساوی با ناکارآمدی کرده‌ایم و این گزاره اشتباهی است که متاسفانه جا افتاده است. درست نیست که زمانی که اصلاح طلبان بر سر کار باشند اصولگرایان آنها را ناکار آمد بخوانند و زمانی که اصولگرایان بر سر کار باشند اصلاح طلبان بگویند مجلس کارآمد نیست.ما در دوره‌ای که اصلاح طلبان در مجلس بودند نیز قطعاً اعتقاد داریم اقدامات مثبتی انجام شده و در دوره اصولگرایان نیز دستاوردها و اقدامات مثبت زیادی شکل گرفته است.اتفاقات پارسال موتور شتاب دهنده برای تعالی دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی ما برای رسیدن به افق مطلوب بود. تشکل‌های دانشجویی اگر بخواهند فعالیت مثبت داشته باشند امکانات زیادی دارند و از این جهت واقعاً محدودیتی ندارند. ما بعضا پشت دیواره‌های نمی‌شود و نمی‌گذارند قایم می‌شویم.جمهوری اسلامی همیشه مردمی بوده و کار کرده است و فقط موقع انتخابات یا بعد از انتخابات به سراغ مردم نمی‌آید.تجلی مردمی بودن نیز در انتخابات است و در انتخابات موتور حرکت جمهوری اسلامی شتاب پیدا می‌کند.
رآکتور اصلی انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه است و باید مسئولین مختلف توجه بیشتری به فضای دانشگاه داشته باشند. اگر مسائل این حوزه حل شود قطعاً مشکلات کشور نیز حل خواهد شد. از تشکل دانشجویی نیز در زمینه مالی و معنوی باید حمایت شود خرج کردن در این مسیر اصلاً هزینه حساب نمی‌شود و سرمایه‌گذاری بلند مدت و راهبردی است، آن چیزی که برای نظام اسلامی می‌ماند همین نیروی انسانی است، واقعا بعضی تشکل‌های دانشجویی درگیر بعضی موارد بدیهی هستند که به دلیل عدم حمایت نهادهای مربوط است.پایان پیام/
لینک: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *