جهان اسلام در گذر از پيچ هاي تاريخي – مصاحبه با کیهان

انگار همين ديروز بود كه نوروز 90 مزين به عنوان جهاد اقتصادي شد و گفتمان پيشرفت سرلوحه برنامه هايش را بر همت و تلاشي مضاعف بنا كرد. نخبگان و مسئولان دست به كار شدند. قرار بود طرح هدفمندي يارانه ها اجرا شود و همه مصرفان جراحي اقتصادي شوند. گفتند خبرهاي خوش هسته اي داريم و […]

اشتراک گذاری
۲۷ اسفند ۱۳۹۰
157 بازدید
کد مطلب : 955

انگار همين ديروز بود كه نوروز 90 مزين به عنوان جهاد اقتصادي شد و گفتمان پيشرفت سرلوحه برنامه هايش را بر همت و تلاشي مضاعف بنا كرد. نخبگان و مسئولان دست به كار شدند. قرار بود طرح هدفمندي يارانه ها اجرا شود و همه مصرفان جراحي اقتصادي شوند. گفتند خبرهاي خوش هسته اي داريم و ده ها خبر خوشي كه بشود دل بيماران صعب العلاج را به دست آورد. علم و فناوري هم رتبه هاي خوبي گرفت و پايگاه هاي علمي جهاني براي مان كف زدند و تشويق مان كردند. كليد مسكن مهر مشكلات تعدادي از بي خانمان ها را حل كرد و نفت بوي گراني گرفت. عرصه فرهنگ و هنر هم اگرچه حاشيه هايي داشت اما وضعش چندان بد نبود و در دانشگاه ها دانشجويان هرروز بيشتر دلشان براي ثبت نام در رشته هسته اي تنگ مي شد. دانشگاه آزاد هم پس از سه دهه بالاخره سر و سامان گرفت و كتابخانه ها پررونق و آمار مطالعه رشد كرد. همه چيز خوب پيش مي رفت تا اينكه خبر شهادت چند عزيز هسته اي ملت را داغدار كرد و مردم را براي حضور در انتخابات مصمم تر و ايستادگي در برابر دشمنان را جدي تر كرد.


سال 1390 آبستن حوادث شيرين و البته تلخي بود.
حوادث شيرين مثل پيشرفت هاي چشمگير در عرصه هسته اي، علمي و فناوري، پزشكي، اقتصادي و البته ابعاد فرهنگي و هنري كه در سال 90 رسانه ها را با انبوه خبرهاي خوش مواجه ساخت و اتفاقات تلخ مثل خبر از دست دادن سردار شهيد تهراني مقدم و ترور دانشمندان هسته اي كه دل ها را داغدار كرد.
ملت؛ پيروز واقعي سال 90
برخلاف برخي اظهارنظرها كه تنها دولت و حاكميت را در نقل قول ها پيروز مي دانند بايد گفت پيروزي نهايي از آن ملت شريف ايران است كه هميشه با حضور در عرصه هاي علمي، فناوري، صنعتي، اقتصادي، سياسي و ديگر برهه ها ثابت كرده است به آرمان هاي نظام جمهوري اسلامي پايبند است و هرگز در گذر از معابر حساس از اتحاد و يكرنگي اش كاسته نمي شود.
همانطور كه اين ملت 12 اسفند ماه حماسه اي ديگر خلق كرد و با وجود برنامه هاي از قبل تدارك ديده شده براي كمرنگ كردن حضور مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و يا اتهام عدم مشروعيت به انتخابات، اجازه نداد فرصت هاي ناب از دست برود و به پيام رهبر خود لبيك گفت.
از اين رو گزارش پايان سال را طي صحبت با كارشناسان و صاحب نظران سياسي به مرور و بررسي حوادث و اتفاقات رخ داده در سال 90 اختصاص داديم و در بدو امر به انتخابات به عنوان شيريني پاياني سال ياد مي كنيم كه محصول 365 روز مجاهدت مردم در تمامي عرصه هاي سخت و دشوار است.
مهدي عباسي مهر كارشناس سياسي، ماحصل تحولات مثبت و موفقيت هاي چشمگير سال 90 را در حضور پرشور مردم و حماسه سازي آنها در انتخابات مجلس نهم مي داند و مي گويد: اين اتفاق تحول بسيار مهمي است كه اگر به عنوان يك انتخابات مثل ديگر انتخابات هاي قبل به آن نگاه كنيم نشانگر نگاه ساده انگارانه ما به مسائل سياسي است. اين بار آزمون سختي پيش روي مردم بود و نگاه مخالفان داخلي و خارجي به مردم دوخته شده بود در حالي كه ملت ايران با حضور حداكثري همه برنامه هاي تدارك ديده شده دشمنان را نقش بر آب كرد.
مهدي عباسي مهر همه اين تحولات را محصول پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي داند و تصريح مي كند: در روز 12 اسفند مردم بي توجه به پيش بيني هاي افراد خيره سر رهنمود هاي رهبري را مدنظر قرار داده و در انتخابات حماسه آفريدند. اين حضور پرشور و تحولات فناوري و علمي كشور همه موج ضد استكباري ملت ايران را نشان مي دهد كه بيش از پيش قوي تر و اثربخش تر هم خواهد شد.
وي همچنين معتقد است: اگر به سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار با بسيجيان و نخبگان و اساتيد توجه كنيم متوجه مي شويم سخنراني ايشان نگاه واقع بينانه و نقشه راه را از چند سال پيش براي دستاوردهايي كه امسال شاهدش بوده ايم، ترسيم كرده اند.
تثبيت شكست فتنه داخلي
شكست فتنه دشمنان داخلي و خارجي دستاورد ديگري بود كه ملت ايران طي سال 90 كسب كرد.
مهدي عباسي مهر البته به شكست فتنه گران هم اشاره دارد و مي گويد: با اتفاق 9 دي به طور كل جريان فتنه به پايان راه رسيد و حضور محمد خاتمي در انتخابات اخير بيانگر اين موضوع است.
اتفاقي كه دكتر حميدرضا مقدم فر معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از آن به عنوان نقطه قوت نظام اسلامي ياد و تصريح مي كند: حضور پرشور مردم در انتخابات نشان داد جريان فتنه پايگاه اجتماعي ندارد. مردم مي دانستند دشمنان نظام به دنبال احياي فتنه هستند و از ديگر سو به اين دليل كه امروز ايران اسلامي در منظر مردم دنيا بخصوص مردم كشورهاي اسلامي به يك الگو بدل شده است، وارد عرصه انتخابات شدند.
علي رغم تبليغات گسترده اي كه طي چند ماه گذشته دشمنان عليه انتخابات به راه انداختند و مدام بر طبل عدم حضور مي كوبيدند 12 اسفند نشان داد كه مردم بر اساس احساس تكليف وارد عرصه انتخابات شده اند و يك حضور حماسي را رقم زدند.
به اعتقاد عباسي مهر تاكتيك دشمن تفهيم عدم مشاركت در انتخابات بود و تلاش مي كرد با فشار اقتصادي و تاكتيك هاي نرم ايران را به زانو دربياورد. وقتي اوباما اعتراف مي كند كه جنگ پاسخگو نيست و بايد با فشار اقتصادي ايران را وادار به كوتاه آمدن در مقابل خواسته هاي غرب كرد به اين مفهوم است كه غرب هم به تنگ آمده و ضعف آنها در مقابل ايران جدي است و ديگر از مهره هاي داخلي شان هم نمي توانند استفاده كنند. البته بايد نيروهاي انقلابي بدانند از جبهه سوخته دشمن غافل نشوند و هر زمان امكان خيزش دوباره آنها وجود دارد.
نسخه دشمنان خارجي هم پيچيده شد
بيداري اسلامي رخ داده در كشورهاي اسلامي بيانگر پيروزي ملت ايران است .
ضعف رژيم صهيونيستي و ايالات متحده آمريكا در منطقه ديگر تحولي بود كه در اين سال اتفاق افتاد كه از چند بعد قابل بررسي است.
يكي از اين موارد بيداري اسلامي شكل گرفته و ديگري شكست اقدامات جاسوسي آنها با اعزام هواپيماي بدون سرنشين كه توسط نيروهاي اطلاعات خنثي شد.
اين اعتقادي است كه حجت الاسلام
و المسلمين عليزاده جانشين سازمان بسيج اساتيد استان قم و عضو هيات رئيسه مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم بدان اشاره دارد و در توضيح بيشتر مي گويد: يكي از مهم ترين اتفاقات سال 90 بيداري اسلامي بود كه در كشورهاي اسلامي اتفاق افتاد و اين از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و انقلاب اسلامي ما و نتيجه صدور انقلاب به خارج از مرزها بود كه آثار و بركات آن به ديگر كشورهاي اسلامي سرايت كرد .
وي ادامه مي دهد: موفقيت ديگر را بايد خروج آمريكايي ها از عراق عنوان كرد كه در نوع خود اتفاق مباركي بود. با توجه به اينكه ملت هاي اسلامي بيدار شدند و حكام مستبد را سرنگون كردند آمريكايي ها راهي جز ترك عراق نداشتند. ضمن اينكه خروج منافقين از عراق هم در دستور كار دولت عراق قرار گرفت و با ضعيف شدن حضور آمريكايي ها در اين كشور براي ما خوشحال كننده بود كه قاتلان هزار نفر از بزرگان انقلاب و مردم شريف ما اكنون مجبورند با خفت و خواري عراق را ترك كنند.
وي البته در كشورهاي اسلامي به يك اتفاق تلخ هم اشاره مي كند و آن قتل عام مردم بحرين توسط صهيونيست ها و وهابي ها و آمريكاست .
پيروزي هاي ملت ايران در ابعاد علمي و فناوري هم نشان از آن دارد كه استراتژي حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در پيشرفت ايران به ثمر نشسته است .
تحولات رخ داده در داخل كشور از جمله پيشرفت هاي علمي و پيروزي هاي هسته اي ديگر موضوعي است كه اين كارشناس سياسي بدان اشاره مي كند و مي گويد: طي دهه سوم كه دهه پيشرفت نام گذاري شده تحولات علمي بسيار مسرت بخش بود. البته ديگر تحول سياسي مهم در اين سال حماسه 12 اسفند بود كه با حضور بسيار با شكوه مردم مواجه شد و با اكثريت آرا نمايندگان اصول گرا راي آوردند .
حجت الاسلام عليزاده در عرصه مسائل سياسي داخلي به جريان فتنه هم اشاره دارد كه بساط آن در همان سال 88 جمع شد اما با برخي حركات مرموزانه جريان انحرافي توانست نامزدهايي را به انتخابات مجلس اعزام كند كه خوشبختانه با عدم اقبال مردم مواجه شد و نمايندگان شان نتوانستند راي بياورند والبته خوشبختانه مردم با هوشياري و بصيرت جريان انحرافي را مثل جريان فتنه شكست دادند و عملا نشان دادند اين جريان در انتخابات ظرفيتي ندارد و آنها را از گردونه آراء خود خارج كردند .
ايران قطب تحولات پزشكي
به راستي ملت رشيد و ولايي ايران يك بار ديگر، با خلق حماسه ماندگار انتخابات مجلس نهم قدرت متكي به ايمان خود را با لبيك به نداي رهبر به نمايش گذاشت و با صلابت برگ زريني در دفتر انقلاب اسلامي ثبت كرد .
حضور پرشور و غيرتمندانه مردم شريف ايران ضمن نمايش تبعيت هميشگي از مقام معظم رهبري نشان دهنده بصيرت و پايداري مثال زدني آنان بر ارزش ها و آرمان هاست .
محمد كاظم انبارلويي سردبير روزنامه رسالت هم تحليل پيشرفت هاي چشمگير ايران را در سالي كه گذشت به سه بخش دستاوردهاي سياست داخلي، سياست خارجي و سوم پيشبرد گفتمان پيشرفت كشور تقسيم مي كند .
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: در سال 90 هر بار اخبار راديو و تلويزيون را مي شنيديم خبر از پيشرفت در بخش صنعت، پزشكي و به ويژه هسته اي بود. دشمنان در قلمرو هسته اي به دنبال شكست ايران هستند اما ركوردهاي پيشرفت ما كه تازه ترين آن توليد سوخت 20 درصدي و استقرار آن در راكتور هسته اي تهران بود، آب پاكي را بر دستان غربي ها ريخت .
اين كارشناس سياسي ضمن اشاره به دستاوردهاي پزشكي ايران تصريح مي كند: ايران قطب پزشكي در منطقه شده و نه تنها مثل قبل بيماران را به خارج از كشور و اروپا نمي فرستيم بلكه بيماري اي نيست كه از درمان آن عاجز باشيم حتي از ديگر كشورها براي درمان به ايران مي آيند. توليد داروهايي كه انحصار آن در اختيار چند كشور محدود بود اكنون در داخل توليد مي شود. پيشرفت علمي محسوس است و گفتمان پيشرفت علمي كه رهبر فرزانه انقلاب ترسيم كردند، در حال اجراست.
در سياست خارجي هم ابعاد پيروزي ايران بسيار وسيع بود.
انبارلويي در اين رابطه مي گويد: گفتمان انقلاب در جهان عرب و اسلام جاي خود را باز كرده و منشا تحولات بسياري در منطقه شده است. سقوط ديكتاتور ها در تونس و مصر و ليبي و تداوم مبارزه در بحرين و اردن نشان مي دهد در زمينه تعميق گفتمان امام و انقلاب گام هاي بلندي برداشته ايم كه دولت و دستگاه هاي ديپلماسي بايد به دقت اين تحولات را زير نظر داشته باشند و سياست خارجي و ديپلماسي تهاجمي را در دستور كار خود قرار دهند.
تعميق رابطه امام و امت
در بخش سياست داخلي، عمل گرايي و تعميق رابطه امام و امت رخ داد .
انبارلويي در اين رابطه تاكيد مي كند كه انتخابات 12 اسفند نمادي از همبستگي مردم و نظام بود. غرب مدت ها پيش عملياتي مبني بر تحريم انتخابات و زدن مهر عدم مشروعيت به انتخابات و نظام مردمي را دنبال مي كرد اما مشاركت مردم بالا بود. شكست سياست جريان هاي ضد انقلاب قابل پيش بيني بود چون مردم در راهپيمايي 22 بهمن امسال با حضور حماسي و چشم گير پيام مهمي به دشمنان دادند كه هميشه نسبت به نظام شان حساس و وفادارند.
ملت ايران يكپارچه پشت سر رهبري ايستاده اند و از دستاوردهاي انقلاب دفاع مي كنند. دستاورد ديگر عبور عيني و عملي مردم از جريان فتنه بود هر چند مردم در 9 دي 88 در رفراندمي از فتنه عبور كردند اما لازم بود اين عبورها ثبت شود كه انتخابات مجلس نهم فضا را فراهم كرد.
به اعتقاد عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت اين ثبت عبور از فتنه در انتخابات 12 اسفند به صورت مشاركت سياسي عميق و ژرف در انتخابات اخير اتفاق افتاد و اكنون راي ملت را بايد ميخي بر تابوت فتنه تلقي كرد و خدا را به خاطر اين دستاوردها در سال 90 مي بايست شاكر باشيم.
گزارش روز – روزنامه کیهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *